====== Geesten ====== [ [[:bovennatuurlijk:]] ] Geesten zijn ook onsterfelijk in de zin dat het niet mogelijk is om hen te doden, maar ze kunnen wel ontstaan en ophouden te bestaan. Dit gebeurt wanneer zaken in de gewone wereld ontstaan of ophouden te bestaan. Als iemand bijvoorbeeld een winkel begint dan vormt zich er een geest voor die winkel. Als de winkel later afbrand en de eigenaar en werknemers sterven, dan zal de geest ook verdwijnen. Om een geest te vormen leent deze energie uit de geestenwereld. Als de geest stopt met bestaan keert deze energie terug. Voor zover bekend is de hoeveelheid energie in de geestenwereld waarmee geesten kunnen worden gevormd oneindig. Geesten hebben altijd een relatie met de werkelijke wereld. Ze representeren iets - een steen, een meer, een winkel, een familie, een gebergte, een land of zelfs een verhaal of een idee. Hun vorm is vaak gerelateerd aan datgene wat ze representeren, maar geesten zijn niet gebonden door de regels van de gewone wereld en kunnen van vorm veranderen. Geesten zijn sterker of zwakker naarmate ze grotere of algemenere zaken representeren. Ook geesten zijn geen goden, maar ze worden wel degelijk aanbeden en dit heeft ook direct effect op hen - geesten die actief aanbeden worden, worden hier sterker van en in ruil daarvoor steunen ze diegenen die hen aanbidden, zolang ze het concept dat de geest representeert respecteren en bevorderen. De meest reguliere vorm van aanbidden is het brengen van een offer door wierook te branden. Alternatieven zijn legio en afhankelijk van de vorm van de geest. De geest van een bos is bijvoorbeeld vaak blij als er een boom word geplant, terwijl een geest van een land het werken voor het goed van dat land als offer zal zien. Het aanbidden van geesten levert ook spells op voor diegenen die hier geschikt voor zijn en hun leven toewijden aan bepaalde principes. Belangrijk hierbij is dat de geest sterk genoeg moet zijn. Zo zal het aanbidden van de huisgeest doorgaans geen spells opleveren, met mogelijke uitzondering een familie zoals die van de keizer. Daarom volgen clerics over het algemeen concepten als "eer", "magie", "wind" of "oorlog", die dermate universeel zijn dat ze sowieso krachtig genoeg zijn om spells te geven. Sommige clerics houden er relaties op na met meerdere geesten, maar dit kan alleen spells opleveren als de geesten enige overeenkomsten hebben die niet conflicteren. "Weer" en "lucht" kan prima, maar "healing" en "dood" werkt doorgaans niet, tenzij er naar een specifiek vlak word gekeken dat overeenkomt. Dit levert ook een beperking op, op het vlak van Domains (zie regels). Geesten zijn nog wel eens ontstemd. Dit komt vooral als het concept dat ze representeren onrechtvaardig of onnatuurlijk word geschoffeerd. Iemand die hout hakt in een bos maakt de geest van het bos niet boos, maar iemand die bewust bosbranden veroorzaakt kon wel eens een boze geest achter zich aan krijgen. De enige oplossingen zijn dan het fysiek verslaan van de geest zodat deze gedwongen is zich terug te trekken of deze tevreden te stellen door de reden waarom ze boos zijn weg te nemen. Geesten zijn niet pro-actief in de gewone wereld. Als een geest boos is, is dat omdat er in de gewone wereld iets is gebeurd. Ze gaan dus niet op zoek naar potentiƫle risico's om die preventief te ruimen. Verder vertonen ze de gewone emoties die reguliere stervelingen ook hebben: woede, angst en verdriet, zij het dat hun emoties over het algemeen feller zijn dan die van stervelingen. Een geest kan bezit nemen van een sterveling, maar doen dit maar zelden omdat het erg veel energie kost. Een zwak persoon wordt eerder bezeten dan een sterk persoon. Meestal is bezitting te merken doordat de betrokken persoon plotseling met een andere stem spreekt die overal vandaan lijkt te komen, doordat ze in het midden van de kamer zweven en hun ogen blank zijn. Als een geest iemand in bezit neemt is er meestal iets goed mis. ^ Soorten wezens | [[Celestials]], [[Geesten]], [[Stervelingen]] |