====== Classes ====== [ [[:regels:]] ] // Deze pagina bevat informatie over en speciale regels voor classes die de PC's kunnen nemen. // ===== Core Classes ===== ==== Barbarian ==== Barbarians komen van gebieden buiten het keizerrijk waar de beschaving nog niet is doorgedrongen. Barbarians zijn geen burgers van het keizerrijk en genieten geen wettelijke bescherming - iedereen mag hen doden wanneer hen dat goed dunkt. Barbarians mogen geen cultuur kiezen van binnen het keizerrijk. De exacte bron van de speciale krachten van de Barbarians is binnen het keizerrijk onbekend maar er word gespeculeerd dat zij een ongerafineerde vorm van Ki gebruiken. Anderen denken juist dat barbarians in contact staan met de geestenwereld. ==== Bard ==== Bards zijn een zeldzaam verschijnsel binnen het keizerrijk. De meeste entertainers werken voor de adel en in de grote steden en zijn meestal expert of rogue. De grote afstanden en het ruwe terrein van het keizerrijk maken het bestaan van een reizende bard alles behalve zeker. ==== Clerics ==== Clerics krijgen hun kracht uit de geestenwereld. Ze kunnen vrij kiezen uit alle domeinen, maar er moet een relatie tussen de domeinen zijn waar de cleric zich op richt. Iemand met Animal en War kan bijvoorbeeld als deze zich richt op oorlogs-dieren zoals wardogs, duiven en paarden, maar niet als er algemeen iets met dieren en iets met oorlog is waar de cleric zich op richt. In tegenstelling tot de westerse wereld is er geen grote georganiseerde kerk met een eenduidige leider die bepaald hoe het volk moet denken. Clerics in het keizerrijk bemoeien zich met de geestenwereld en veel minder met de wereld van de stervelingen waardoor bekeren van personen op zijn minst ongebruikelijk is. Clerics leven vaak in kloosters op plekken waar ze gemakkelijk met de geesten kunnen communiceren omdat de barrière tussen de gewone wereld en de geestenwereld dun is. ==== Druids ==== Druids krijgen net als clerics hun kracht uit de geestenwereld, maar ze richten zich op meer natuurlijke geesten zoals de geest van een rivier of een gebergte of een diersoort. Druiden organiseren zich niet in groepen maar zijn meestal einzelgangers en kluizenaars die in de wildernis leven omdat ze daar het beste contact kunnen krijgen met de natuur-geesten. ==== Fighter ==== Fighters zijn meer dan warriors omdat ze niet alleen gebruik maken van de beste wapens en technieken maar ook hun innerlijke energie of Ki aanspreken in hun aanvallen. Vaak bouwen ze een relatie op met een bepaald wapen waardoor het eenvoudiger word om hun Ki in dat wapen te sturen. Er zijn speciale instituten die 'scholen' genoemd worden waar Fighters bepaalde technieken kunnen leren. Elke school heeft haar eigen methode van leren, haar eigen meesters en haar eigen inzichten en morele standpunten. Alle scholen zijn door de keizer persoonlijk goedgekeurd en de keizer kan deze ook sluiten. Een fighter die lid is van een school kan eenvoudig een vergunning krijgen om een of meer wapens te dragen. Als je een fighter van een bijzondere school wilt spelen met alternate class features, neem dan contact op met uw DM. ==== Monk ==== Waar Fighters de Ki gebruiken om hun aanvallen te verbeteren gebruiken monks hun aanvallen om hun controle over hun Ki te verbeteren. De Monk is dus veel meer op Ki gericht en minder op de aanvals-techniek dan de Fighter. Monks studeren doorgaans in kloosters, welke in tegenstelling tot de scholen van Fighters geen goedkeuring van de keizer nodig hebben. ==== Paladin ==== Paladins zijn een Westerse of Arabische class. Ze komen in principe niet voor in deze wereld. ==== Ranger ==== Rangers zijn meer dan warriors, omdat ze niet alleen gebruik maken van de beste wapens en technieken maar ook in contact staan met de geestenwereld. Vaak bouwen ze een relatie op met een of meer natuur geesten waardoor ze beter worden in een natuurlijke omgeving. Er zijn geen opleidingsinstituten voor Rangers, maar in plaats daarvan leren Rangers hun vaardigheden van meester naar leerling in een een-op-een of een-op-twee basis. ==== Rogue ==== Rogues zijn beter dan experts in wat ze doen omdat ze gebruik maken van hun Ki om dingen te doen die voor anderen onmogelijk lijken. De meeste rogues trainen zichzelf, maar bij uitzondering wil er wel eens een meester-leerling relatie ontstaan. ==== Sorcerer ==== Er is niet veel bekend over sorcerers. Als je een sorcerer wilt spelen, neem dan contact op met de DM. ==== Wizard ==== Wizards zijn niet beschikbaar in de wereld. In plaats daarvan zijn er Wu-Jen. ===== Base Classes ===== ==== Alchemist ==== Alchemisten werken doorgaans voor de keizer. Het is verboden om alchemie te praktiseren zonder zijn toestemming. ==== Antipaladin ==== Paladins, en daarmee antipaladins zijn een Westerse of Arabische class. Ze komen in principe niet voor in deze wereld. ==== Cavalier ==== Cavaliers werken exclusief in de legers van de keizer. De class word afgeraden voor PC's. ==== Inquisitor ==== De Inquisitor is een westerse class. Ze komen in principe niet voor in deze wereld. ==== Oracle ==== Oracles verkrijgen hun krachten door contact met de zielen van de doden en ongeborenen. Door contact te hebben met zielen die in eerdere cycles de wereld al meegemaakt hebben kunnen ze zien welke richting de cycle deze keer op gaat en daarmee voorspellingen doen. Oracles staan vaak in contact met hun eigen voorouders. Omdat stervelingen in hun 'levende' fase de doden niet kunnen waarnemen werken Oracles samen met de geestenwereld in een pakt gesloten tussen beide kanten. Soms is het letterlijk een overeenkomst tussen de geesten en het Oracle en soms is het een overblijfsel van een overeenkomst in een eerder leven of gesloten in de periode dat de ziel van de sterveling nog niet geboren was. Hoe de overeenkomst ook tot stand is gekomen, de Oracles staan een deel van hun Ki af aan de geestenwereld en de geestenwereld brengt hen in contact met stervelingen in hun 'dode' fase. Op deze manier komt de 'curse' van het orakel tot stand. De exact curse hangt af van de geesten waarmee de overeenkomst is gesloten. ==== Summoner ==== Er is weinig bekend over de summoner. Als een PC een summoner wil spelen word deze verzocht contact op te nemen met de DM. ==== Witch ==== Waar de Wu-Jen hun krachten leren door studie in een officiële school leert de Witch haar magie zelf, door middel van een pakt met de geestenwereld. In tegenstelling tot de cleric en druid haalt een heks haar kracht niet uit de geestenwereld, maar zoekt ze zelf direct contact met de elementen. De geesten waarmee contact word gezocht beïnvloeden de familiar en de patron spells van de Witch. Een Witch kan gebruik maken van de ondersteunende en overkomende cycli, maar heeft maar beperkt toegang tot elementale spells. ===== Psionic Classes ===== ==== Psion ==== ==== Psychic Warrior ==== ==== Soul Knife ==== ==== Wilder ====