====== Knowledge Skills ====== [ [[:regels:]] ] // Under construction // Praktijkervaring heeft uitgewezen dat de standaard knowledge skills in 3.75 niet goed genoeg aansluiten bij de wereld, waardoor er onduidelijkheden zijn wanneer welke knowledge skill van toepassing is. In het oude systeem zijn er knowledges voor Arcana, Dungeoneering, Engineering, Geography, History, Local, Nature, Nobility, Planes, Psionics en Religion. De nieuwe knowledge skills benaderen de wereld meer vanuit de manier zoals lui uit het keizerrijk naar de wereld kijken en hoe de wereld in het keizerrijk ook werkt. Knowledge skills zijn geen wetenschappelijk onderwezen technieken, maar gaan over een gebied van interesse. Dit houd in dat ze soms erg breed en soms erg diep gaan en informatie vanuit westers perspectief niet altijd helemaal op elkaar aansluit. Sommige knowledge skills overlappen. Zo gaat Knowledge: Elements bijvoorbeeld ook over kennis van vuur, terwijl Knowledge: Ki ook oorlogsvoering met vuur omvat. In zo'n geval kunnen beide van toepassing zijn. Als dat het geval is mag er echter maar 1x gerold worden, namelijk met de skill waarin de bonus het hoogste is. ===== Translation ===== ^ Oude Knowledge Skill ^ Nieuwe Knowledge Skill(s) ^ | Arcana | Elements, Magic | | Dungeoneering | Geography, Elements, Beasts | | Engineering | Engineering | | Geography | Geography, Culture | | History | Ki, Empire, Culture | | Local | Empire, Culture | | Nature | Elements, Beasts | | Nobility | Empire, Ki | | Planes | Celestials, Spirits | | Psionics | Souls | | Religion | Spirits, Souls | ===== Knowledge: Spirits ===== Knowledge: Spirits omvat kennis over geesten en de geestenwereld, maar ook verhalen over geesten, details over verschillende soorten geesten, en divine tradities en groepen zoals druiden en orakels. Special: Boze geesten laten hun sporen na in datgene dat ze representeren - zo zal een bos waarvan de bosgeest boos is er angstaanjagender en woester uitzien dan een bos waar alles in balans is. Met een Knowledge: Spirit check kan worden opgemerkt of er boze geesten activiteiten vertonen. Checks: ^ Task ^ DC ^ | Recognize a common spirit's symbol or clergy | 10 | | Know common mythology and tenets regarding spirits | 15 | | Recognize an obscure spirit’s symbol or clergy | 20 | | Identify a spirits abilities and weaknesses | 10 + monster's CR | ===== Knowledge: Elements ===== Knowledge: Elements omvat kennis over de vijf elemente, maar ook Feng-Shui, planten, het weer, soorten metalen en stenen, brand en vuur, stromingen in de zee en elementale (arcane) tradities en groepen zoals wu jen, witches, etc. Special: Met goede kennis van de elementen en een beetje (non-magische) divinatie kan het weer voor de volgende dag worden voorspelt. ^ Task ^ DC ^ | Identify natural hazard | 15 + hazard’s CR | | Identify a common plant | 10 | | Identify unnatural weather phenomenon | 15 | | Identify mineral, stone, or metal | 10 | | Identify an elementals abilities and weaknesses | 10 + monster's CR | ===== Knowledge: Celestials ===== Knowledge Celestials omvat de wereld van de Celestiale Hierarchie, maar ook Celestials in het algemeen, sterrenkunde, de seizoenen en cycli en groepen die zich baseren op de Celestiale (natuur) wetten zoals alchemisten, rogues, etc. Special: Wanneer er dingen niet goed gaan binnen de Celestiale Hierarchie heeft dit direct gevolgen op de wereld. Met een Knowledge: Celestials check kan worden opgemerkt of bijzondere zaken het gevolg zijn van een vergissing bij de Celestiale Hierarchie. ^ Task ^ DC ^ | Know the names of the planes | 10 | | Recognize current plane | 15 | | Identify a creature’s planar origin | 20 | | Identify a celestial's abilities and weaknesses | 10 + monster's CR | ===== Knowledge: Souls ===== Knowledge: Souls omvat de wereld van de Ziel, maar ook voorouders, voorouder-aanbidding, reincarnatie, spoken en undead, bloedlijnen en groepen die op basis van de energie van zielen en voorouders werken zoals psions en soul knives. Special: ? ^ Task ^ DC ^ | Recognize a common symbol or clergy devoted to the ancestors | 10 | | Identify an undead's abilities and weaknesses | 10 + monster's CR | | Recognize an obscure symbol or clergy devoted to the ancestors | 20 | ===== Knowledge: Ki ===== Knowledge: Ki omvat de wereld van de Ki, de energie in levende personen, maar ook kennis over vecht-technieken, grote krijgers, veldslagen, strategie, legendes en martial tradities zoals die van fighter en monks. Special: Met goede Knowledge: Ki kan de vechtstijl van een tegenstander worden herkent. Hiervoor moet men minimaal 1 volle ronde in gevecht zijn geweest met deze persoon. ^ Task ^ DC ^ | Know recent or historically significant battle | 10 | | Determine approximate date of a specific battle | 15 | | Know obscure or ancient historical battle | 20 | | Identify a military unit's abilities and weaknesses | 10 + monster's CR | ===== Knowledge: Magic ===== Knowledge: Magic omvat de wereld van magie en spreuken, maar ook magische wezens en theorieen over alle soorten magie. Het gaat hierbij dus om de magie zelf, niet om de tradities en groepen die het beoefenen. Special: Met een Knowledge: Magic check kan ook herkend worden dat een bijzonder effect magisch is (en niet bijvoorbeeld mechanisch of chemisch is). Zo kan worden onderscheiden of mist natuurlijk is of op magische wijze is veroorzaakt. Checks: ^ Task ^ DC ^ | Identify auras while using detect magic | 15 + spell level | | Identify a spell effect that is in place | 20 + spell level | | Identify materials manufactured by magic | 20 + spell level | | Identify a spell that just targeted you | 25 + spell level | | Identify the spells cast using a specific material component | 20 | ===== Knowledge: Beasts ===== Knowledge: Beasts omvat de wereld van de dieren, maar ook ongedierte, monsters en allerhande bijzondere wezens, hun krachten en zwakheden en hun leefgebied en gewoontes. Special: ? ^ Task ^ DC ^ | Identify a common animal | 10 | | Identify a monster’s abilities and weaknesses | 10 + monster's CR | ===== Knowledge: Empire ===== Knowledge: Empire omvat de wereld van het keizerrijk, maar ook imperiale wetten, de keizerlijke burocratie, heraldry, de groei van het keizerrijk door de eeuwen heen en de relaties met het buitenland. Special: ? ^ Task ^ DC ^ | Know recent or historically significant event | 10 | | Determine approximate date of a specific event | 15 | | Know obscure or ancient historical event | 20 | | Know imperial laws, rulers, and popular locations | 10 | ===== Knowledge: Culture ===== Knowledge: Culture omvat de culturele groepen, interne relaties en de geschiedenis, gebruiken en lokale wetten van de verschillende culturen in het keizerrijk. Special: ? ^ Task ^ DC ^ | Know local laws, rulers, and popular locations | 10 | | Know a common rumor or local tradition | 15 | | Know hidden organizations, rulers, and locations | 20 | | Identify a creature’s ethnicity or accent | 10 | ===== Knowledge: Geography ===== Knowledge: Geography omvat de ligging van het land, terreinen en klimaat, maar word ook gebruikt om kaart te lezen of te weten waar een bepaalde stad of bos ligt ten opzichte van de huidige lokatie en in algemene zin. Special: Knowledge: Geography kan gebruikt worden om te navigeren voor overland movement. ^ Task ^ DC ^ | Recognize regional terrain features | 15 | | Know location of nearest community or noteworthy site | 20 | | Identify underground hazard | 15 + hazard’s CR | | Determine artificial natural of feature | 20 | | Determine slope | 15 | | Determine depth underground | 20 | ===== Knowledge: Engineering ===== Knowledge: Engineering omvat de wereld van gebouwen, verdedigingswerken en muren, maar ook aquaducten, bruggen, wegen en fortificeringen. Special: ? ^ Task ^ DC ^ | Identify dangerous construction | 10 | | Determine structure’s style or age | 15 | | Determine a structure’s weakness | 20 |