Table of Contents

Regels

[ Mythisch China ]

Op deze pagina worden de regels, huisregels en uitzonderingen voor de campaign bijgehouden

De nieuwe campaign maakt gebruik van het Pathfinder systeem, ook bekend als 3.75. Daarnaast zal het ter zijner tijd gebruik gaan maken van de bijbehorende psionics regels. Op het ogenblik worden in plaats daarvan de beta versies voor psionics gebruikt.

Alignment

Ieder levend wezen (en sommige niet levende wezens) hebben een vrije wil om te doen en laten wat ze willen. Alignment is daarmee dus een representatie van een feit, niet een bevestigende factor.

Er zijn drie soorten alignment: Good/Evil (rood), Lawful/Chaotic (groen) en Honorable/Tainted (blauw).

Good, en de tegen-hanger, Evil, zijn de morele as van alignment (rood). Ze zijn mutueel exclusief. De gemiddelde persoon is neutraal op deze as. Een good persoon zet zich actief in om anderen te helpen, desnoods ten koste van zichzelf. Een evil persoon zet zich actief in om andere te hinderen, desnoods ten koste van zichzelf.

Lawful, en de tegen-hanger, Chaotic, zijn de ethische as van alignment (groen). Ze zijn mutueel exclusief. De gemiddelde persoon is neutraal op deze as. Een lawful persoon houd zich aan de wet en leeft orderlijk, zelfs als dat hem onhandig uitkomt. Een chaotic persoon houd zich niet aan de wet en leeft wanordelijk, zelfs als hem dat onhandig uitkomt.

Honorable, en de tegen-hanger, Tainted, zijn de eer as van alignment (blauw). Ze zijn mutueel exclusief. De gemiddelde persoon is neutraal op deze as. Een honorable persoon toont respect voor zijn meerdere, eert zijn voorouders en de geestenwereld en houd zich aan de tradities, ook als deze hem problemen oplevert. Een tainted persoon gedraagt zich respectloos naar zijn meerdere, ontstemt zijn voorouders en de geestenwereld en breekt de tradities, ook als dat hem problemen oplevert.

Wat is het verschil tussen Good, Honorable en Lawful?

Een good persoon gehoorzaamd zijn meerdere omdat dit de sociale orde handhaaft en mensen daarmee geholpen worden. Als de leider zich misdraagd door mensen onterecht te straffen of door honger en oorlog te brengen zal een good persoon de leider niet langer volgen.

Een lawful persoon gehoorzaamd zijn meerdere omdat dit de wet is. Als de leider zich niet aan de wetten houd of criminele activiteiten vertoont zal een lawful persoon de leider niet langer volgen.

Een honorable persoon gehoorzaamd zijn meerdere omdat dit de traditie is, en omdat zijn meerdere in een hogere stand geboren is. Als de leider de tradities schend of de geestenwereld schoffeert zal een honorable persoon de leider niet langer volgen.

Noem eens wat voorbeelden?

Mulan (de dame die wegloopt van huis om als travestiet namens haar te oude vader in het leger te dienen) is Good - want ze wil haar oude vader helpen, Neutral (op de L/C as) - want ze breekt welliswaar wetten door als vrouw het leger in te gaan, maar ze houd zich ook aan de wetten omdat elke familie een krijger moet sturen en Tainted - want ze breekt met de tradities dat vrouwen niet vechten. Overigens word haar eer later herstelt omdat ze het keizerrijk in stand helpt te houden waardoor ze Honorable word - ze heeft daar effectief een nieuwe traditie gevestigd.

Ghengis Kahn is Evil - want hij leid een campagne van moord en vernietiging tegen de wereld, Lawful - want hij introduceert wetten, zette een groep verdeelde stammen om in een georganiseerde legermacht en Honorable, want hij hield de mongoolse tradities in stand en eerde zijn tegenstanders, zelfs als ze hem verraden hadden.

Welk effect heeft dit op het spel?

Alle spells die voor alignments bestaan hebben equivalente waardes voor Honorable en Tainted. Er is dus een Detect Honorable, een Dispel Tainted en een Protection from Honorable.

Instant Death

Massive Damage

In deze campaign maken wij gebruik van de massive damage regel.

If you ever sustain a single attack that deals an amount of damage equal to half your total hit points (minimum 50 points of damage) or more and it doesn't kill you outright, you must make a DC 15 Fortitude save. If this saving throw fails, you die regardless of your current hit points. If you take half your total hit points or more in damage from multiple attacks, no one of which dealt more than half your total hit points (minimum 50), the massive damage rule does not apply.

Drie maal Twintig

Een andere manier waar aan een karakter dood kan gaan is aan de drie maal twintig regel.

Als je word aan gevallen en iemand heeft een critical threat met een twintig op de dobbelsteen en hij bevestigd dit met een natuurlijk rol van twintig. Dan mag hij nog een keer een twintigzijdige dobbelsteen rollen als hij hier ook weer een twintig op rolt dan is het doelwit van zijn aanval dood. Hierbij maakt het niet uit hoeveel hitpoints het doelwit nog had voor deze aanval.