====== Exceptional Followers ====== Deze pagina bescrhijft de Exceptional followers (zoals in Epic level handbook, p37) voor de Leadership feat, en de guidelines voor het ontwerpen van een [[#NPCs|NPC]]. ===== Adjusted levels ===== Though followers are normally warriors, experts, or commoners, you can have characters of other classes as followers. Adept or aristocrat followers count as followers of two levels higher than their actual character level. A follower with any levels in a PC class counts as a follower three levels higher than his character level. A follower with any levels in a prestige class counts as a follower five levels higher than his character level. This reflects the fact that such characters are rarely followers and are much more likely to be unique characters in their own right. ^ //Follower adjustment// ^^ ^ Follower Type ^ Adjustment ^ | Warrior, Expert, Commoner | +0 | | Adept, Aristcrat | +2 | | PC Class | +3 | | Prestige Class | +5 | ===== Example ===== For example, a 6th-level commoner, warrior, or expert counts as a 6th-level follower. A 6th-level adept or aristocrat would count as an 8th-level follower. A 6th-level fighter or 3rd-level aristocrat/3rd-level wizard would count as an 9th-level follower. A 5th level rogue/1st-level assassin would count as an 11th level follower. ===== NPCs ===== Om de zoveel tijd komt het voor dat je als speler een paar NPCs wil ontwerpen. Zij het omdat je leadership score omhoog is, of omdat je gewoon exact wil weten waarom die bakker wel goed brood kan bakken en je eigen character niet. Wat je motivatie ook is, deze pagina beschrijft het proces waarmee je een NPC kan opbouwen. ==== 1. Class ==== De eerste stap is het kiezen van de NPC class. Er zijn vijf NPC classes: Commoner, Expert, Warrior, Adept, Aristocrat. De leadership feat beschouwt de Adept en de Aristocrat als speciaal, voor meer info zie de variant rule [[Exceptional Followers]]. Als je een NPC met een PC class wilt maken, dan kan je alle stappen overslaan, en wordt voor de abilities de [[#Elite array]] gebruikt. ==== 2. Level ==== In deze stap wordt het level van de NPC bepaald. Als basis wordt het daadwerkelijke level van de NPC genomen. Als de NPC een Adept of een Aristocrat is, dan wordt zijn level gezien als 2 hoger. Bijvoorbeeld: een level 2 warrior telt als level 2; terwijl een level 2 adept telt als level 4. ==== 3. Abilities ==== Als het, in stap twee bepaalde, level van de NPC kleiner is dan zeven dan wordt er een puntensysteem gebruikt. Als het level van de NPC hoger of gelijk aan zeven is dan wordt de elite array gebruikt. === Puntensysteem === Als het level van de NPC kleiner is dan zeven dan kan je de abilites aanpassen volgens het volgende systeem. Een NPC start drie abilities op 10 en drie abilities op 11 en tweemaal z'n level aan punten. Deze punten kunnen uitgegeven worden om abilities te verhogen waarbij de kosten bepaald zijn in de volgende tabel. ^ Ability score ^ kosten ^ | 10 | 0 punten | | 11 | 1 punt | | 12 | 2 punten | | 13 | 3 punten | | 14 | 4 punten | | 15 | 6 punten | | 16 | 8 punten | | 17 | 11 punten | | 18 | 14 punten | Let op, het verhogen van een gegeven 11 naar een 12 kost wel 2 punten. === Elite array === Als het level van de NPC groter of gelijk aan zeven is dan mag de elite array (15, 14, 13, 12, 10, 8) gebruikt worden om aan abilities toe te wijzen. ==== 4. Hitpoints ==== De hitpoints van een NPC worden bepaald door de gemiddelde rol van elk level te sommeren, naar beneden af te ronden en z'n level maal de constitution modifier erbij op te tellen. NPC classes krijgen geen volle hitpoints op het eerste level. ==== 5. Skills, Feats, etc... ==== De rest van de NPC wordt uitgewerkt zoals een normale PC. De normale regels betreffende skills, feats, spells, etc. gelden voor iedereen. ==== NPC Wealth ==== Elke NPC krijgt wealth volgens de 'Character Wealth by Level' tabel (tabel 5-1 in het DMG). Let op: level 1 characters krijgen dus geen geld hierdoor.