Ilfreann (OLD)

Adventures of four not-adventurers.

User Tools

Site Tools


meta:start

Meta

Op deze pagina staat meta-informatie. Dit houdt in: de basisregels, toegestane boeken, huisregels, uitzonderingen, etc., die gebruikt worden in de d&d-2 groep. Er zijn losse secties voor:

Basis
Characters
Wealth & Social Interaction
Magic & (Magic) Items
Factions & Economy

Gestalt
Disciplines

Basis

Als basis voor onze regels gebruiken wij de volgende boeken en teksten:

  • Players Handbook (3.5 versie)
  • Dungeon Master Guide (3.5 versie)
  • Monster Manual (3.5 versie)
  • Expanded Psionics Handbook
  • Alle officiële WotC errata en verduidelijkingen voor de core rulebooks

Daarnaast gebruiken we ook delen van de volgende bronnen:

  • Stronghold Builder's Guidebook
  • Player's Handbook II (Team benefits, Affiliations)
  • Dungeon Master's Guide II (Team benefits, Companion spirit, Boobytraps, Guilds)
  • The Assassin's Guide to Poisons (van Philip Reed)
  • Gestalt characters zoals beschreven in Gestalt

Bij deze basisregels dient de het volgende in het achterhoofd gehouden te worden: geen deel van de setting is onderhevig aan de regels. Dat betekend dat rassen uit de MM niet voor hoeven te komen in het multiversum, dat de goden in de PHB niet hoeven te bestaan etc. Voor meer informatie over de setting verwijzen wij u naar uw plaatselijke Dungeon Master en de wereld.

Generieke Huisregels

  1. We gebruiken het Stunts systeem.
  2. Er wordt soms gebruik gemaakt van Complexe Skillchecks (uit Unearthed Arcana)
  3. Bij een aanvalsrol tellen drie achtereenvolgende natuurlijke twintigs als instant kill.

Characters

Races

De speelbare rassen zijn beperkt tot: Elven, Humans en half-elven. Andere rassen kunnen in overleg gespeeld worden, waarbij de gepoogd wordt om de meeste zaken toe te staan. Echter, Halflings en Gnomes kunnen niet gespeeld worden.

Bloodlines

Classes

De volgende character classes zijn goedgekeurd:

To be reviewed:

Templates

De volgende terminologie wordt gehanteerd om het moeilijke systeem van van character voortgang te begrijpen:

  • CL (Character Level): Dit is de som van alle class levels van een character.
  • AL (Adjustment Level): AL wordt verkregen door templates te nemen die een bepaalde AL rating hebben. Dit adjustment level geeft de kracht van de template weer.
  • Racial HD (Racial Hit Dice): HD verkregen door een van nature krachtig ras.
  • ECL (Effective Character Level): De som (HD + CL + AL).

We gebruiken de Reducing Level Adjustment variant regel, deze regel wordt bij later verkregen level adjustment retroactief toegepast. Voor cohorten en cohortcohorten geld dat deze afkopen als hun leider dat doet, als ze niet kunnen afkopen blijven ze een level hangen.

Rituals en Spells

De volgende Rituals zijn goedgekeurd:

De volgende Spells zijn speciaal:

Huisregels: Characters

  1. Character creation: Zoals normaal, maar met vijf stats in plaats van zes. De zesde stat krijgt een achttien.
  2. Als je een level in een class die je nog niet hebt wilt nemen, dan zul je Training moeten regelen.
  3. Custom feats die toegestaan zijn staan in Feats.
  4. Druids kunnen hun oath aanpassen zodat ze het gebruik van scimitar inruilen voor longbow
  5. Clerics, Paladins en andere religieuse classes zijn verplicht om een God te volgen. Welke God bij jouw character past kan overlegd worden met de DM. In tegenstelling tot de informatie PHB is het dus niet mogelijk om een filosofie of ideaal aan te hangen.
  6. Het warmaster alignment requirement is veranderd van 'any nonchaotic, nonevil' naar any 'nonchaotic'.
  7. De feat Extra Music is toegestaan.
  8. Knowledge (Local) geeft je kennis over 1 gebied per rank. Dus iemand met 5 ranks heeft een +5 op vijf verschillende gebieden.
  9. Een character mag evenveel team benefits leren als een kwart van zijn of haar levels, naar boven afgerond. Dus een level een character kan een team benefit leren en een level vijf character kan er twee leren.
  10. Alleen PC's mogen deelnemen aan een Party Spirit

Zie ook Persoonlijke uitzonderingen.

Wealth & Social Interaction

Wealth

We gebruiken een systeem waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijke wealth en wealth van organisaties en groepen. Persoonlijke wealth werkt als normaal geld; wealth van organisaties werkt op basis van Construction Points.

PC's mogen persoonlijke wealth (dat is 'Character Wealth' inclusief consumables en ability tomes) hebben volgens de Character Wealth tabel alsof ze (ECL + 1) zijn. De uitrusting van cohorts en cohortcorts valt in principe ook onder de persoonlijke wealth van de PC waar ze bij horen.

Omdat PC's indrukwekkende figure zijn hebben ze een bepaalde hoeveelheid kosten betreffende zaken als Inn's, servants, eten, ammo, etc. Om dit zonder al te veel boekhouding af te handelen zijn er twee zaken in gebruik: Allowance en Upkeep. Allowance, Upkeep en Construction Points werken allemaal over periodes van 30 dagen; een zogenaamde cycle.

Allowance

De PC's krijgen een allowance gelijk aan ([1000 * ECL] / 2). Dit is persoonlijk geld dat door hen wordt verdiend met businesses, gegeven wordt door patrons of benefactors of als letterlijke allowance door een organisatie waarin de PC gelieerd is.

Upkeep

Naast een allowance heeft elke PC een upkeep. Dit representeerd gelduitgaven die gedaan worden om de dagelijkse stand van leven te onderhouden. Dit bespaart boekhouden omdat kleine dingen zoals fooien e.d. niet meer bijgehouden hoeven te worden.

De volgende upkeep niveaus worden onderscheiden. Het is in principe aan een speler om zelf te bepalen welk upkeepniveau zijn PC heeft.

UpkeepBetekenis
50 Cheap; slaapt in normale inns, eet de maaltijd van de dag
500 Stylish Adventuring; betere taverns, fooien/bribes, wenches
1 000 Nobility; duurste taverns, enkele servants, goed eten
5 000 Royalty; Nobility+ exorbitante fooien, courtesans, eigen bard
10 000 Opulent; persoonlijk orkest, adellijke servants, bribes voor lage adel
50 000 Epic Imperial; voltallig persoonlijk orkest, vaardige adellijke servants inclusief huishoud-magiers, bribes voor hoge adel, verblijf in de beste beschikbare mansions

Leadership

Omdat de campaign een groot sociaal component heeft wordt is het gebruik van de Leadership feat wat verbreed en beter gedefinieerd.

De leadership feat kan ook genomen worden door een cohort van een PC. Het is niet mogelijk voor een cohort van een cohort om leadership te nemen. Let op, volgelingen en cohorten die loyaal zijn aan een cohort zijn niet absoluut loyaal aan de PC en zullen dus niet zomaar iets voor de PC doen. We noemen een cohort van een PC gewoon cohort, een cohort van een cohort wordt een cohortcohort genoemd.

Leadership score is gebaseerd op Character Level, niet op Effective Character Level. Gestalt characters tellen hun Character Level dubbel voor hun leadership score. De feats Greater Leadership en Draconic Leadership zijn toegestaan. Het is mogelijk om Exceptional Followers te hebben.

De prerequisites van Epic Leadership zijn aangepast: Cha 20, Leadership, Leadership score 25.

Cohorts houden geen XP bij, maar staan altijd 3 levels onder hun leader. Cohort Cohorts houden geen XP bij, maar staan altijd 3 levels onder hun cohort.

Huisregels: Social Interaction

  1. PC's zijn niet onderhevig aan “social skills”, zoals diplomacy, bluff, intimidate. Ze kunnen wel het subject zijn van skills als Disguise, Forgery en Gather Information. Betreffende social skills is het tot een zeker niveau wel leuk om hierin mee te gaan.
  2. We gebruiken een eigen Diplomacy variant
  3. We gebruken een eigen Aid-another variant variant

Magic & (Magic) Items

Magic

  1. De 'Genesis' power uit het Expanded Psionics Handbook heeft een XP cost van 5000xp in plaats van de oude kosten van 1000xp.
  2. Spreuken gecast door Arcane of Divine casters blijven doorgaan als de caster doodgaat. Psionic powers stoppen zodra de caster doodgaat. Hierdoor wordt ook de psionic power Incarnate verwijderd van alle power lijsten, de funtionaliteit van deze power wordt bij de arcane spreuk Permanency gevoegd.
  3. De Spreuk Plane Shift heeft geen 5d% afwijking van de gewenste locatie. Echter, de locatie van aankomst op de andere plane wordt bepaald door de focus.
  4. Arcane/Divine en Psionic magie kunnen transparant door elkaar gebruikt worden. De skill psicraft bestaat niet, speciale training voor spellcraft wordt gebruikt. Psionic powers en arcane/divine spells kunnen normaal effect op elkaar uitoefenen. Power Resistance bestaat niet, Spell Resistance wordt hiervoor gebruikt.
  5. Bards hebben geen cure spells op hun spell-list.
  6. De volgende spells zijn toegestaan: transfer_undead_control, alle spells in de Wereld Index.
  7. Naast de normale vormen van magie gebruiken we in deze campaign ook Disciplines.
  8. Dimension Door staat wel toe om nog andere acties te nemen na de casting

Magic Item Creation

Het gebruik van Magical Item Signature Traits is toegestaan.

De item creatie feat 'Forge Ring' wordt vervangen door 'Craft Magical Jewelry [Item Creation]'. Prerequisites gebaseerd op Craft Ring veranderen in principe naar Craft Magical Jewelry.

De Epic Item Creation feats zijn niet vereist om epic items te maken. De gewone Item Creation feats voldoen hiervoor. Let op dat je nog wel aan de prerequisits van de epic item creation feats moet voldoen (dus bijvoorbeeld een minimaal caster level) om bepaalde epic items te maken.

De Stronghold Builders Guidebook pagina bevat enkele notities betreffende wondrous architecture creation.

(Magic) Items

  1. De volgende basis-items zijn niet toegestaan: Orange Prism Ioun Stone, artifacts uit welk boek dan ook.
  2. De Mighty Whip, Whip dagger, en Mighty whip dagger (Sword and Fist, p71) zijn toegestaan, net zoals alle items op de Items pagina.
  3. De Monk's Belt is aangepast: Deze geeft geen Wis bonus to AC.
  4. Composite bogen kunnen met normale materialen een Mighty bonus van +8 of lager krijgen. Hogere bonussen kosten meer dan 100 per +1, en de boog moet dan worden gemaakt van speciale materialen.
  5. Epische items moeten gemaakt worden van speciale materialen.
  6. Gestalt characters gebruiken Panoply
  7. Scrolls met hoge XP kosten (2500+ xp in een enkele casting) zijn niet zomaar te koop

Factions & Economy

Factions

Facties hebben geen wealth uitgedrukt in geld, maar in Construction Points.

Momenteel is er geen formeel systeem om facties te vergelijken of te beheren.

Economy

De basis tijdseenheid voor zaken op economische schaal is de cycle. Een cycle is 30 dagen lang.

Faction wealth wordt uitgedrukt in Construction Points. Ook waardepools (zoals die van de Landlord feat) worden uitgedrukt in Construction Points.

Landlord

De Landlord feat kan genomen worden door PC's en cohorts. De pool van de landlord feat wordt uitgedrukt in Construction Points. Gestalt Characters tellen hun Character Levels dubbel voor de Landlord feat.

Het is mogelijk om boven ECL 20 landlord allowance te krijgen, hiervoor zal echter een epische sponsor gezocht moeten worden.

meta/start.txt · Last modified: 2014/08/24 17:00 by Mercury