Ilfreann (OLD)

Adventures of four not-adventurers.

User Tools

Site Tools


meta:disciplines

Disciplines

Disciplines zijn een vorm van magie die niet gericht is op snelle effecten zoals de magievormen in het standaardsysteem. Disciplines zijn een ritueelgeorïenteerde vorm van magie waarbij de verschillende soorten magie gebruikt worden om uiteenlopende effecten te bereiken.

Disciplines zijn gebaseerd op de verschillende verschijningsvormen van magie, en de vaardigheid en kennis van een character bepalen welke rituelen succesvol afgerond kunnen worden. Disciplines zijn gebaseerd op een combinatie van een van de vier magie-types (Primal, Psionic, Arcane, Divine) en een van de zes abilities (Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom, Charisma).

Elke Discipline is gekoppeld aan een uitvoerende skill (zoals bijvoorbeeld Heal). De uitvoerende skill wordt gebruikt om de rituelen binnen de discipline uit te voeren, en wordt altijd gebruikt met het attribuut dat bij de discipline hoort. Een discipline kan bijvoorbeeld Heal gebruiken op de Charisma ability. Er zijn in totaal 24 disciplines (4 magie types :times: 6 abilities), en het is niet mogelijk om hier buiten te treden. Echter, de disciplines omvatten een relatief breed gebied en kunnen enige overlap vertonen.

Leren van Disciplines

De skill 'Discipline' wordt gebruikt om aan te geven hoeveel kennis over, ervaring met en inzicht iemand heeft in een bepaalde vorm van magie. De vier skills zijn als volgt:

  • Discipline (Primal)
  • Discipline (Psionic)
  • Discipline (Arcane)
  • Discipline (Divine)

Elke class die spells kan casten van Psionic, Arcane of Divine aard heeft de bijbehorende Discipline smaak als class skill. (i.e. Wizards, Sorcerers, Bards en Assassins hebben Discipline (Arcane); Clerics, Druids, Rangers en Paladins hebben Discipline (Divine); Psions, Psychic Warriors en Erudites hebben Discipline (Psionic)). Geen enkele class heeft Discipline (Primal) als class skill. De Discipline skill heeft Intelligence ability.

Elke 4 ranks in een Discipline (X) geven toegang tot een enkele Discipline van de betreffende smaak. De exacte discipline wordt gekozen als de ranks zijn genomen en kan later niet meer veranderd worden.

Het is ook mogelijk om de feat 'Learned Discipline' te nemen. Deze feat geeft toegang tot een enkele discipline naar keuze. De feat heeft als prerequisite dat het character een 10+ ability heeft in de ability behorende bij de gekozen discipline.

Rituelen

De daadwerkelijke effecten binnen een discipline worden bereikt door het uitvoeren van rituelen. Elk ritueel werkt op z'n eigen manier, en de uitvoering van rituelen is vaak langdurig en complex.

Uitvoeren

Voor het uitvoeren van een ritueel wordt de uitvoerende skill van een discipline gebruikt in combinatie met de ability van de discipline. Rituelen kunnen simpel of complexe skill checks vereisen, afhankelijk van het ritueel. De meeste rituelen zullen secondaire vereisten hebben aan de omgeving, deelnemers en materials die gebruikt worden.

De uitkomst van het ritueel kan sterk uiteenlopen. Sommige rituelen zullen een duidelijk effect bewerkstelligen, terwijl andere een haast onmerkbare invloed uit kunnen oefenen. In alle gevallen is het ritueel een magisch iets, en is het als dusdanig te herkennen met Detect Magic en andere vormen van detectie.

Een ritueel wordt uitgevoerd in twee delen. Het eerst deel is het casting deel, hierin worden voorbereidingen getroffen en wordt het begin van het ritueel uitgevoerd. Het tweede deel is het afsluiten van het ritueel, waarna het effect bereikt wordt.

Ritual Template

  • Name:
  • Discipline:
  • Research DC:
  • Casting DC: (complex? interval)
  • Completion DC: (complex? interval)
  • Casting requirements (Verbal, Somatic, Material, Focus, Casters, Location, Environment, etc.)
  • Completion requirements (Verbal, Somatic, Material, Focus, Casters, Location, Environment,etc.)
  • Effect (duration, targets, range, etc.)

Template voor checks uitvoering:

  • Primal: Complex Casting, Completion check; backlash als casting faalt
  • Psionic: Complex Casting, max faalreeks, backlash als faalt
  • Arcane: Complex Casting, Completion check; backlash als completion faalt
  • Divine: Complex Casting, aantal te halen successen, aantal pogingen

The following example ritual does not exist, has not been approved by the DM and is set in a discipline which does not exist; it only exists to show the template.

Example Ritual
Umbral Dryad Transplantation
Natura Discipline: Wisdom + Knowledge(nature)
Research DC 42
Casting DC 21, complex 4 / 6 interval 10 minutes
Completion DC none

Lorem Ipsum dolor sit preparation, casting, completion and effect fluff amet. This text will contain a descriptive text explaining the ritual, it's effects requirements and possible (spectacular) failures. This text is considered to trump the executive summary given below, but the summary can be used to enumerate such things as exact material components, ritual configurations and such things to keep them out of the descriptive text if necessary.

Casting Requirements: 1 caster, 3 assistants, Blah blah worth at least 3 000gp (Material), sit amet of a lorem ipsum (Focus) (i.e. short overview of requirements)

Casting Failure: Material components consumed, 2d6 damage to caster and any plants within 100 ft. (i.e. short overview of failure)

Effect: Executive summary of effect including such things as range and targets. (i.e. short overview of effect)

Ontwikkelen

Het is mogelijk om zelf rituelen te ontwerpen. Hiervoor wordt de bijbehorende Discipline skill gebruikt. Het ontwikkelen van rituelen vereist veel experimentatie en onderzoek naar de werking van het multiversum. Rituelen zijn dusdanig uiteenlopend dat het niet mogelijk is om ze in een strak stramien te stoppen zoals met Spells en Powers wordt gedaan. In plaats daarvan zijn er guidelines betreffende het ontwikkelen van rituelen, en uit deze guidelines wordt een DC bepaald voor het onderzoek.

Het onderzoek wordt gedaan in intervallen van een week, elk interval wordt er een Discipline check genomen tegen de DC van het onderzoek. De onderzoeksduur, het aantal op te behalen succesvolle intervallen, is (DC/2 - 7, minimum 1). Elke interval kost 1000gp aan materials, ongeacht het succes van het interval. Een gefaald interval betekend enkel dat het onderzoek langer duurt en duurder is. Het onderzoek wordt per interval gedaan, intervallen hoeven niet aaneengesloten te zijn. Als een onderzoek midden in een week onderbroken wordt, dan telt de week als gefaald.

Het is mogelijk om andermans onderzoek te gebruiken. Dit werkt hetzelfd als normaal onderzoek, maar er zijn slechts (onderzoeksduur/2) succesvolle intervallen nodig om het onderzoek af te ronden. Het is alleen mogelijk om onderzoek van een ander te gebruiken mits de ander het onderzoek volledig heeft afgerond en je in bezit ben van alle onderzoeksnotities en materialen.

Ook is het mogelijk om een onderzoek te doen om een reeds bekend ritueel aan te passen (meer of minder targets, groter of kleiner gebied, etc.). Een aanpassing onderzoeken werkt als een normaal onderzoek, met twee verschillen. Het benodigd aantal onderzoeksintervallen is gelijk (verschil van oude onderzoeksduur en nieuwe onderzoeksduur) + (nieuwe onderzoeksduur/2)). Dus een onderzoek om een ritueel met onderzoeksduur 5 verbeteren naar een ritueel met onderzoeksduur 6 heeft een onderzoeksduur van 1+3 = 4 succesvolle intervallen.

Guidelines Research DC

FIXME Dit is een opzet voor een guideline – geen van deze dingen staat vast.

Equivalent
Spell Level
Base DC
1 22
2 24
3 26
4 28
5 30
6 32
7 34
8 36
9 38

Deze DC zijn wat aan de hoge kant, maar er is aangenomen dat men enkele mogelijkheden aangrijpt om de DC te verlagen.

Guidelines Casting DC

De casting DC is als defensive casting van een spell van dat level, want defensive casting gaat er van uit dat je een skill hebt om dit te kunnen. (15 + Spelllevel)

Leren

De makkelijkste manier om aan rituelen te komen is ze leren van andere beoefenaars.

Aangezien rituelen niet eenvoudig in een spellbook genoteerd zijn (of op andere wijze inzichtelijk gemaakt worden) kan een ritueel alleen geleerd worden met een leraar erbij. De leraar hoeft niet de originele onderzoeker van het ritueel te zijn, maar moet wel het ritueel beheersen.

Een ritueel leren gebeurt met intervallen van dagen. Elke dag wordt een Discipline check genomen tegen (onderzoeks DC - 2). Er zijn (onderzoeksduur) succesvolle intervallen nodig. Elke interval kost 100gp aan materials, ongeacht het succes van het interval.

In tegenstelling tot een onderzoek is het niet mogelijk om het leren van een ritueel te onderbreken. Of het ritueel wordt aan één stuk geleerd, of het leerprocess moet van voren af aan begonnen worden.

De Disciplines

  • Primal
    • Strength:
    • Dexterity:
    • Constitution:
    • Intelligence:
    • Wisdom:
    • Charisma:
  • Psionic
    • Strength:
    • Dexterity:
    • Constitution:
    • Intelligence:
    • Wisdom:
    • Charisma:
  • Arcane
    • Strength:
    • Dexterity:
    • Constitution:
    • Intelligence:
    • Wisdom:
    • Charisma:
  • Divine
    • Strength:
    • Dexterity:
    • Constitution:
    • Intelligence:
    • Wisdom:
    • Charisma:
meta/disciplines.txt · Last modified: 2014/07/06 16:25 (external edit)