Op deze pagina staat meta-informatie. Dit houdt in: de basisregels, toegestane boeken, huisregels, uitzonderingen, etc., die gebruikt worden in de d&d-2 groep. Er zijn losse secties voor:
→ Basis
→ Characters
→ Wealth & Social Interaction
→ Magic & (Magic) Items
→ Factions & Economy
→ Gestalt
→ Disciplines
Als basis voor onze regels gebruiken wij de volgende boeken en teksten:
Daarnaast gebruiken we ook delen van de volgende bronnen:
Bij deze basisregels dient de het volgende in het achterhoofd gehouden te worden: geen deel van de setting is onderhevig aan de regels. Dat betekend dat rassen uit de MM niet voor hoeven te komen in het multiversum, dat de goden in de PHB niet hoeven te bestaan etc. Voor meer informatie over de setting verwijzen wij u naar uw plaatselijke Dungeon Master en de wereld.
De speelbare rassen zijn beperkt tot: Elven, Humans en half-elven. Andere rassen kunnen in overleg gespeeld worden, waarbij de gepoogd wordt om de meeste zaken toe te staan. Echter, Halflings en Gnomes kunnen niet gespeeld worden.
De volgende bloodlines zijn goedgekeurd.
De volgende character classes zijn goedgekeurd:
To be reviewed:
De volgende terminologie wordt gehanteerd om het moeilijke systeem van van character voortgang te begrijpen:
We gebruiken de Reducing Level Adjustment variant regel, deze regel wordt bij later verkregen level adjustment retroactief toegepast. Voor cohorten en cohortcohorten geld dat deze afkopen als hun leider dat doet, als ze niet kunnen afkopen blijven ze een level hangen.
Zie ook Persoonlijke uitzonderingen.
We gebruiken een systeem waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijke wealth en wealth van organisaties en groepen. Persoonlijke wealth werkt als normaal geld; wealth van organisaties werkt op basis van Construction Points.
PC's mogen persoonlijke wealth (dat is 'Character Wealth' inclusief consumables en ability tomes) hebben volgens de Character Wealth tabel alsof ze (ECL + 1) zijn. De uitrusting van cohorts en cohortcorts valt in principe ook onder de persoonlijke wealth van de PC waar ze bij horen.
Omdat PC's indrukwekkende figure zijn hebben ze een bepaalde hoeveelheid kosten betreffende zaken als Inn's, servants, eten, ammo, etc. Om dit zonder al te veel boekhouding af te handelen zijn er twee zaken in gebruik: Allowance en Upkeep. Allowance, Upkeep en Construction Points werken allemaal over periodes van 30 dagen; een zogenaamde cycle.
De PC's krijgen een allowance gelijk aan ([1000 * ECL] / 2). Dit is persoonlijk geld dat door hen wordt verdiend met businesses, gegeven wordt door patrons of benefactors of als letterlijke allowance door een organisatie waarin de PC gelieerd is.
Naast een allowance heeft elke PC een upkeep. Dit representeerd gelduitgaven die gedaan worden om de dagelijkse stand van leven te onderhouden. Dit bespaart boekhouden omdat kleine dingen zoals fooien e.d. niet meer bijgehouden hoeven te worden.
De volgende upkeep niveaus worden onderscheiden. Het is in principe aan een speler om zelf te bepalen welk upkeepniveau zijn PC heeft.
Upkeep | Betekenis |
---|---|
50 | Cheap; slaapt in normale inns, eet de maaltijd van de dag |
500 | Stylish Adventuring; betere taverns, fooien/bribes, wenches |
1 000 | Nobility; duurste taverns, enkele servants, goed eten |
5 000 | Royalty; Nobility+ exorbitante fooien, courtesans, eigen bard |
10 000 | Opulent; persoonlijk orkest, adellijke servants, bribes voor lage adel |
50 000 | Epic Imperial; voltallig persoonlijk orkest, vaardige adellijke servants inclusief huishoud-magiers, bribes voor hoge adel, verblijf in de beste beschikbare mansions |
Omdat de campaign een groot sociaal component heeft wordt is het gebruik van de Leadership feat wat verbreed en beter gedefinieerd.
De leadership feat kan ook genomen worden door een cohort van een PC. Het is niet mogelijk voor een cohort van een cohort om leadership te nemen. Let op, volgelingen en cohorten die loyaal zijn aan een cohort zijn niet absoluut loyaal aan de PC en zullen dus niet zomaar iets voor de PC doen. We noemen een cohort van een PC gewoon cohort, een cohort van een cohort wordt een cohortcohort genoemd.
Leadership score is gebaseerd op Character Level, niet op Effective Character Level. Gestalt characters tellen hun Character Level dubbel voor hun leadership score. De feats Greater Leadership en Draconic Leadership zijn toegestaan. Het is mogelijk om Exceptional Followers te hebben.
De prerequisites van Epic Leadership zijn aangepast: Cha 20, Leadership, Leadership score 25.
Cohorts houden geen XP bij, maar staan altijd 3 levels onder hun leader. Cohort Cohorts houden geen XP bij, maar staan altijd 3 levels onder hun cohort.
Het gebruik van Magical Item Signature Traits is toegestaan.
De item creatie feat 'Forge Ring' wordt vervangen door 'Craft Magical Jewelry [Item Creation]'. Prerequisites gebaseerd op Craft Ring veranderen in principe naar Craft Magical Jewelry.
De Epic Item Creation feats zijn niet vereist om epic items te maken. De gewone Item Creation feats voldoen hiervoor. Let op dat je nog wel aan de prerequisits van de epic item creation feats moet voldoen (dus bijvoorbeeld een minimaal caster level) om bepaalde epic items te maken.
De Stronghold Builders Guidebook pagina bevat enkele notities betreffende wondrous architecture creation.
Facties hebben geen wealth uitgedrukt in geld, maar in Construction Points.
Momenteel is er geen formeel systeem om facties te vergelijken of te beheren.
De basis tijdseenheid voor zaken op economische schaal is de cycle. Een cycle is 30 dagen lang.
Faction wealth wordt uitgedrukt in Construction Points. Ook waardepools (zoals die van de Landlord feat) worden uitgedrukt in Construction Points.
De Landlord feat kan genomen worden door PC's en cohorts. De pool van de landlord feat wordt uitgedrukt in Construction Points. Gestalt Characters tellen hun Character Levels dubbel voor de Landlord feat.
Het is mogelijk om boven ECL 20 landlord allowance te krijgen, hiervoor zal echter een epische sponsor gezocht moeten worden.