Gestalt Characters kunnen geen gebruik maken van normale magische items. In ruil daarvoor hebben ze de mogelijkheid om customized panoply te maken in plaats van de suffe standaard items. Het globale idee van customized panoply is dat dit equipment is dat boven de normale grenzen uitstijgt en persoonsgebonden is.
Customized panoply kan op allerlei manieren verkregen worden, maar in alle gevallen zal er gequest moeten worden. Gestalt characters die item crafting feats hebben (Craft Magic Jewellery, Craft Arms & Armor, etc.) kunnen deze feats gebruiken om panoply te craften. Als je geen crafting feats hebt dan zal je op zoek moet naar alternatieve methoden om aan customized panoply te komen. Denk hierbij aan het vinden van een soul-smith, drie maanden lang zonder slaap, eten of drinken op de hoogste berg bidden aan je god, etc.
Wat hints van de DM:
Proclamaties van de DM:
Als je Panoply ontwerpt, poog dan om de verschillende magische (en mundane) powers ook een prijs te geven. Het idee van de prijs is overigens niet dat deze altijd betaald gaat worden, het gaat er vooral om om een idee te hebben van de kracht van een item en prijs is een al bestaand en werkend middel daarvoor.
Voor magische armor en wapens is het nodig om minimaal een +1 Enhancement bonus te hebben voordat andere effecten op het item mogen zitten. Omdat Enhancement bonuses op wapens en armors met Gestalt punten gekocht worden maakt dit de situatie iets complexer voor panoply wapens en panoply armor.
Voor het berekenen van de kosten van dergelijke Panoply wordt de prijs van de Enhancement bonus op 0 gezet. Alle andere prijzen worden berekend alsof de Enhancement bonus als eerst op het item gezet is.
Prijzen van effecten schalen mee omhoog als het wapen meer Enhancement bonus krijgt door verdere investment van Gestalt Points.
A list of panoply component abilities that can be added to panoply items during the design phase.
Soul Bound panoply items bind to the soul of their owner, limiting their use to the owner itself.
A Minor Soul Bound item does not bind on its own accord, but rather can be bound using a special ritual which takes 24 hours. Once bound, the item cannot be used by anyone except the one to whom it is bound. The ritual remains active as long as the wearer is alive and cannot be dispelled, nor is it disabled by an anti-magic field. Should the wearer die and reclaim the item, it immediately rebinds to the wearer (without requiring another ritual).
A Major Soul Bound item binds much more deeply with it's wearer than a Minor Soul Bound Panoply. It does not require a ritual, but binds the first time it is used, meaning it cannot thereafter be used by another character. Once put on, the item cannot be taken off (if it is a weapon or item used in the hand, the item can be put away, but not removed from the body), requiring a consecutive Wish, Reality Revision and Miracle spell of a caster level no lower than 21st level. Thus, the item cannot be stolen or accidentally lost. If the wearer dies and is subsequently resurrected, the item immediately appears on their person again.
An indestructible item is unaffected by damage, never needs to save against spells including disintegrate and can survive in the harshest environments such as the centre of the sun or the Far Realms. An indestructible item offers no additional protection beyond those listed for the basic item despite its nature and cannot be used to make the user immune to damage in turn. In some cases, items such as these have special conditions under which they can be destroyed, like the One Ring being tossed in mount Doom.